Printtaa tämä artikkeli Printtaa tämä artikkeli

Uusinta tietoa niin digi- kuin muustakin pelaamisesta on julkaistu v. 2011 Pelaajabarometrissa. Se on osa Tampereen, Jyväskylän ja Turun yliopistojen Pelikulttuurien synty Suomessa -tukimusta. Ei lainkaan mitään tylsää tutkimista, vaan kaikkien meidän suomalaisten elämää koskevaa tietoa.

Vastaava selvitys on tehty jo kahtena aikaisempana vuonna. Siksi voidaan nyt saada jo selvempi käsitys pelaamisen kehityksestä. Millaista se sitten on? Onko pelaaminen sellaista, mitä itse olemme olettaneet?

Joillekin tahoille Pelaajabarometri on suuri yllätys. Esimerkiksi suosittu tietotekniikan harrastajien aikakauslehti on siitä kovasti yllättynyt. Isku vasten näköä on se, että keski-ikäinen mieshenkilö ei käytäkään kaikkea vapaa-aikaansa tietokoneella räiskintä- ja sotapelien pelaamiseen, vaan pelaa todennäköisimmin koneellaan pasianssia.

Mutta katsotaan hiukan tarkemmin, vaikka kaikkiin mielenkiintoisiin pelaamisen yksityiskohtiin ei mennäkään. (Linkki pdf-muodossa olevaan omalle koneelle ladattavaan Pelaajabarometriin on artikkelin lopussa) Meiltä pelaaminen luistaa hyvin. Suomessa on kaikki pelimuodot mukaan lukien väestöstä 98% pelaajia. Ja pelaajista on 89% aktiivisia vähintään kerran kuussa pelaavia.

Pelaajien joukosta ovat digitaalisia pelejä pelaavat nousseet enemmistöksi. Myös rahapelien pelaaminen on suosittua. Keskimääräinen digipelien pelaaja on yhä iäkkäämpi, keski-ikä on nyt 37 v. Vanhin barometrin ikäryhmä 70-75-vuotiaat ovat lisänneet merkittävästi digitaalista pelaamistaan.

Pelaaminen ajan ja rahan käyttönä kohtuullista

Kun kovasti pelataan, niin meneekö siihen sitten koko vapaa-aika ja rahapeleihin rahat? Tutkimus toteaa, että ajan ja rahan investointi peleihin ei ole koko väestön kohdalla mittavaa. Kaikenlaisen pelaamisen peliaika asettuu tasolle 3 tuntia viikossa, kun keskiverto kansainen katsoo televisiotakin perätäti 20 tuntia viikossa. Toki yksilöllisiä eroja suuntaan ja toiseen on paljonkin. Rahankäyttö on luokkaa 5-10 euroa kuukaudessa, ja huomaa siihen sisältyy siis Lottokin.

Aktiivisia digipelaajia on koko väestöstä 56%. Digitaaliseen pelaamiseen käytämme aikaa keskimäärin 3,23 tuntia viikossa ja 7,23 euroa kuukaudessa. Noihin lukuihin on hyvä verrata omia käytäntöjään. Siitä voi päätellä millainen pelaaja olen muiden joukossa. Jonkinlaista lisääntymistä digitalisten pelin pelaamisessa on havaittavissa, myös mobiililaitteilla pelattavien. Johtunee ainakin älypuhelimien lisääntymisestä.

Internet-selaimella pelattavat pelit näyttävät menettäneen hiukan suosiotaan. Tämän arvellaan johtuvan siirtymisestä mobiilipeleihin.

Mikä on suosituin digipeli? Se on edelleenkin Windows-käyttöjärjestelmän mukana tuleva pasianssi. Ja niin siinä kävi, että älypuhelimien peleissä on on suomalainen Angry Birds pudottanut ikimuistettavan matopelin kärkisijalta.

Mielenkiintoista yksityiskohtaista tietoa on, millaista on eri sukupuolten ja eri ikäryhmien kiinnostus minkäkinlaisiin peleihin. Ehkä siitä voisi kokonaisuutena sanoa, että mitään odottamattomia tai järkyttäviä eroja tuskin voidaan havaita. Kaikki me pelaamme aktiivisemmin, tai vielä aktiivisemmin. Mutta katso yksityiskohdat raportista. Se on selkeä, helppolukuinen ja grafiikalla havainnollistettu:

Linkki Palaajabarometriin 2011

Pelaajabarometri 2011 koneelle ladattavassa pdf-muodossa:

http://tampub.uta.fi/tulos.php?tiedot=484

 

 

Share

Jätä kommentti

Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>