Printtaa tämä artikkeli Printtaa tämä artikkeli

Neptunetti on nyt entistäkin turvallisempi

Tässä sivustossa kerrotaan lukuisissa kohdissa netin vaaroista.  Ja neuvotaan miten verkossa voidaan toimia turvallisemmin.  Nyt sivusto on vierailleen ja ylläpidolle entistäkin tuvallisempi.  Siinä on otettu käyttöön SSL salaus (Secure Sockets Layer).  Mitä tämä merkitsee käyttäjille?

Matkalla sivuston palvelimelta käyttäjien tietolaitteisiin on monta vaihetta. Välitettävä tieto kulkee eri laitteiden ja yhteyksien läpi.  Tällä matkalla on nettirikollisille mahdollista saada poimittua siitä tietoja.  Erityisesti sivustoilla, joilla on rahaliikennettä, on SSL suojaus ensiarvoisen tärkeää.  Myös niillä sivuilla, joilla rahaliikennettä ei ole, on asiakkaiden luottamuksellisia yhteystietoja.  Nekään eivät salauksen asioista ole enää muiden napattavissa.

Tiedotteen otsikkokuvassa näkyy, mistä netin käyttäjä voi itse todeta sivujen suojaustason.  Kaikki selaimet näyttävät onko sivusto salattu, useimmat vihreänä lukkomerkkinä osoiterivillä.  Kuva on Google Chrome selaimesta, Firefoxissa on vastaava lukkomerkki. Salauksen näkee myös nettisivujen osoitteesta.  Tavallisten salaamattomien osoite alkaa http://.  Salattujen sivujen merkitä on puolestaan https:// eli osoitteeseen on tullut lisää s-kirjain.

Salauksen käyttöönoton yhteydessä ei sivustojen käyttäjien tarvitse tehdä mitään.  Kaikki entisetkin linkit ja ohjaukset toimivat rinnan uuden osoitteen kanssa.  Selaimien välimuistin tyhjentyessä selaimet siirtyvät automaattisesti näyttämään https:// osoitteet aikaisemman asemasta.

Jos asentaa uusia suosikkeja/kirjanmerkkejä, niin neptunetin osoite on siis:

Neptunet foorumin osoite puolestaan:

Mitä merkitystä neptunetin lukijoille?

Kuten sanottu, rahaliikennettä ei tällä sivustolla ole.  Sen sijaan esim. jäseneksi rekisteröityessä tai kommentteja lähetettäessä tarvitaan yhteystietoja.  Aikaisemminkin nämä oli eri tavoin suojattuja, mutta nyt SSL salauksen myötä peräti ammattimaisen murron kestäviä.  Sivusto on entistä turvallisempi sekä sen vieraille että ylläpidolle.

SSL salauksen myötä väistyy erilaisia turvallisuusriskejä.  Yksi niistä on tietojenkalastelu (phishing).  Tietoja kalastelevat sivut eivät saa salaukseen oikeuttavia SSL sertifikaatteja.

Turvallisesti nettiin – myös neptunetissä!

Tagit: ,

Jätä kommentti

Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>