Printtaa tämä artikkeli Printtaa tämä artikkeli

Muutoksia Neptunet sivustoon

Neptunet tulee hiukan muuttumaan. Lukijoihin sillä ei ole juurikaan vaikutusta, mutta on hyvä silti tietää muutoksista ja missä nyt mennään. Oleellisin muutos on, että sivustoon ei voi enää rekisteröityä jäseneksi. Siitä ja muista muutoksista tarkemmin seuraavassa.

Neptunet on jo vuosikaudet ollut WordPress alustainen tietotekniikkasivusto. Aikoinaan kun se otettiin käyttöön oli erityisen tärkeätä sivuston vuorovaikutteinen ominaisuus. Kaksisuuntainen yhteydenpito lukijoihin helpottui huomattavasti Neptunetin aikaisempiin HTML pohjaisiin sivustoihin nähden.

Tällöin tuli mukaan myös ominaisuus rekisteröityä jäseneksi sivustolle. Sanoimme, että lukijoilla on kaksi tapaa tukea sivustoa jos se on lukijoiden mielestä hyödyllinen. Henkinen tuki on liittyä jäseneksi sivustoon. Ja taloudellinen tuki on klikkailla sivustolle sijoitettuja mainoksia. Mitään maailmalla yleisiä lahjoitustyylisiä (donation) tukia ei ollut täällä Suomessa muodissa silloin eikä ole nytkään.

Jäsenyydestä oli etua myös silloin, jos halusi käyttää sivuston maksutonta kysymys- ja neuvontapalvelua. Jäsenet olivat aina etusijalla ongelmien selvittelyssä kiireidenkin keskellä. Mutta aika kulkee eteenpäin ja maailma muuttuu. Viime vuosina ei jäseneksi rekisteröityminen ole enää kiinnostanut lukijoita, koska siitä ei ole mitään oleellista hyötyä. Kysymyksiä voi ilman jäsenyyttäkin lähettää vastattavaksemme.

Sen sijaan jäsenyyssysteemistä on tullut yhä suurempi rasitus sivustolle. Nettirikollisuuden kasvun myötä ovat tällaiset ja erityisesti suositut WordPress sivustot tulleet mitä erilaisimpien hyökkäysten kohteeksi. Alussa oli kyse vain roskapostin saamisesta näkymään sivustolle, mutta uudet hyökkäykset tähtäävät koko sivustojen kaappaamiseen ja liittämiseen rikollisten robottiketjuihin. Tunkeutujat kuvittelevat, että sivustolle saa helpommin roskapostia tai sen voi vallata jos pääsee liittymään siihen jäseneksi.

Ylläpito joutuu aika paljon askartelemaan erilaisten jäseneksi rekisteröitymisen turva- ja kontrollisysteemien kanssa. Yksi keino on kuitenkin kaikista helpoin ja yksinkertaisin: Jäseneksi ei voi rekisteröityä. Tämä menetelmä on ollut kokeiluluotoisesti käytössä Neptunetissä jo pari kuukautta. Se toimii aivan mainiosti eikä sivustolle jäseneksi rekisteröitymisiä tarvitse enää seurata ja tarvittaessa estää.

Tämä jää nyt pysyväksi ominaisuudeksi. Kuten edellä jo kerrottiin, niin sillä ei ole juuri mitään merkitystä sivuston lukijoille. Silti hyvä tietää. Kommenttipalvelu toimii kuten ennekin. Käytä sitä hyväksesi ongelmien ratkaisemiseksi tai palautteeseen. Se on myös menetelmä, jolla helpoiten ja nopeimmin saa suoraa yhteyden ylläpitoon: Kirjoita viestisi kommenttiin  – ylläpito lukee sen – sitä ei julkaista sivustolla.

Neptunet-foorumiin tulee edelleenkin uusien käyttäjien rekisteröityä kuten kaikkiin muihinkin foorumeihin.  Muuten ei voi esittää kysymyksiä.  Tämä on ennen kaikkea turvallisuuskysymys.  Ilman sitä olisi foorumeihin robottien ja hakkerien vaarallinen tunku.

Muita muutoksia

Muita pienehköjä muutoksia tehdään myös sivuston sisällön ja ohjeiden kohdalla. Tavoitteena on selkeyttää ja mahdollisesti karsia elementtejä joita lukijat voivat käyttää sisällön ja linkkien löytämiseen. Muutokset tapahtuvat ajan mittaan kokeilemalla ja muokkaamalla elementtejä. Esimerkkinä mainittakoon, että Info laatikko Mitä neptunetissä on? poistetaan ja etusivun korostaminen tehdään toisella tavalla.

Todettakoon samalla, että sivuston RSS syöte on tullut yhä suositummaksi uuden helpon Follow it syötteen välityssysteemin ansiosta. Tilaa sinäkin, niin saat automaattisesti tiedon uusista artikkeleista. Vaikka -> tästä.

Hyvää syksyä!

Neptunet ylläpito

Tagit: , ,

Jätä kommentti